هشدار: آمار و ارقام ارائه شده بر مبنای روش‌شناسی علمی تهیه
نشده، و این صرفا یک تحقیق تفننی است.

چند روز پیش در یکی از کتاب‌فروشی‌های بزرگ اینجا، قفسه‌ کتاب‌‌های مربوط به ایران را می‌دیدم که به نظرم رسید تعداد کتاب‌ها نسبت به بار قبلی که آن‌جا بودم بیشتر شده. امروز گفتم خوبه کمی تحقیق خوشمزه کنم و ببینم آمار و ارقام درباره انتشار کتاب‌های مربوط به ایران چی ‌می‌گند و تعداد کتاب‌های منتشر شده درباره ایران چه تغییری در طول زمان داشته.
سراغ گوگل‌بوکز رفتم و کتاب‌هایی را که اسم "ایران" را در عنوان‌شان داشتند برای هر سال جستجو کردم، هیچ دسته‌بندی‌ای و تفکیک موضوعی هم نکردم و تعداد کل کتاب‌های پیدا شده را یادداشت کردم. مسلما عددهای گزارش شده تعداد کل کتاب‌های مربوط به ایران نیست، چرا که خیلی از کتاب‌های مربوط به ایران، اسم ایران را در عنوان‌شان ندارند . مثلا کتاب‌های معروفی مثل لولیتا خوانی در تهران و پرسپولیس. با این حال فکر کردم اگرچه این عدد شاخص خوبی برای تعداد کل کتاب‌های منتشر شده نیست اما مقایسه نسبی این عدد و بررسی روند تغییراتش در طول سالیان هنوز هم می‌تونه شاخص خوبی برای میزان توجه جامعه جهانی به موضوع ایران یاشه. نمودار زیر نتیجه این جستجوست؛ پیش از تهیه این آمار و ارقام من پیش‌بینی می‌کردم بزرگ‌ترین جهش مربوط به ماجرای گروگانگیری خواهد بود. اما جهش باورنکردنی آخر دهه هشتاد میلادی (همزمان با پایان جنگ و تغییرات رهبری در ایران) شگفتی بزرگ این نموداره. گرم بودن بازار انتشار کتاب درباره ایران از دو سه سال قبل از انقلاب تا دو سه سال بعدش و همچنین جهش ناگهانی سال 1997، سالی که خاتمی رییس‌جمهور شد هم کاملا مشخصه.
بعد فکر کردم جدای از تعداد آثار منتشر شده درباره ایران، شاخص دیگری هم لازمه که سهم این آثار را در کل بازار نشر جهانی نشان بده. برای همین این بار بدون اینکه کلمه جستجویی در گوگل‌بوکز وارد کنم فقط سال انتشار را جستجو کردم تا تعداد کل کتاب‌های فهرست شده در گوکل برای هر سال بدست بیاد. این هم نتیجه‌اش؛

مشخصه که کتا‌ب‌های لیست شده در گوگل در طول این چهار دهه پنچ برابر شدند، اما آیا این واقعا نشان می‌ده که تعداد کل کتاب‌های منتشر شده در دنیا با این سرعت رشد داشته و یا اینکه گوگل به کتاب‌های جدیدتر علاقه بیشتری داره و کتاب‌های قدیمی‌تر را از قلم انداخته را من نمی‌دونم. اما به هرحال می‌شه فرض کرد که حتی اگر گوگل به کتاب‌های قدیمی‌تر بی‌توجهی می‌کنه، این اتفاق برای همه کتاب‌ها می‌افته چه در مورد ایران باشند و چه نباشند. بنابراین اگر نسبتی بین اعداد نمودار یک و دو بگیریم باید شاخصی باشه از میزان حضور موضوعات مربوط به ایران در بازار نشر جهانی. و این هم نتیجه‌ی جالبش؛

این نمودار از این لحاظ جالبه که نشان می‌ده سهم موضوعات مربوط به ایران در کل بازار نشر جهانی نه تنها زیاد نشده که در یک روند نزولی در حال کاهشه. ظاهرا در حال حاضر دو دهم درصد از کل کتاب‌ها منتشر شده در دنیا مربوط به ایرانه. من قضاوتی ندارم که این عدد کمه یا زیاد، شاید مقایسه‌اش با درصد سهم ایران در جمعیت و تجارت و سیاست و ... دنیا دید بهتری به آدم بده. تفکیک موضوعی کتاب‌های منتشر شده هم احتمالا نتایج جالبی خواهد داشت. مثلا دانستن اینکه سهم کتاب‌های مربوط به اقتصاد و هنر ایران در طول این چهل سال چه تغییری داشته هیجان‌انگیزه.

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes