رادیو زمانه مصاحبه‌ای کرده با نماینده حزب دست راستی هلند و از او پرسیده چرا حزبش با ممنوعیت کاربرد بمب خوشه‌ای مخالفه، طرف با یک مثال جواب داده و گفته: "مثلاً منطقه محصوری را در نظر بگیرید که صد هزار نفر پناهنده در آن زندگی می‌کنند و سربازان در اطراف آن مستقر شده‌اند تا از آن منطقه حفاظت کنند. ۵۰ فروند تانک دشمن هم به قصد نسل‌کشی به سوی این منطقه می‌آیند و اوضاع جوی هم خراب است. حالا انتخاب با شما. آیا باید بمب خوشه‌ای به سوی این تانک‌ها بیندازیم و کاروان آن‌ها را متوقف کنیم یا بگذاریم صد هزار نفر کشته بشوند؟ مورد بعدی مثلاً زمانی است که دشمن از فرودگاه برای بمباران شهروندان ما استفاده می‌کند و ما ناچاریم با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای که پخش می‌شوند آن فرودگاه را از کار بیندازیم."
یادم افتاد که سال‌ها پیش جای دیگری بزرگوار دیگری مثال مشابهی زده بود، سال 58 در مجلس خبرگان قانون اساسی وقتی که بحث بر سر اصل منع شکنجه بوده آیت‌الله مشکینی مثالی میزنه از همین جنس. میگه فرض کنید دشمنان انقلاب حضرت امام را بربایند، ما هم اطلاع داشته باشیم که کار چه دسته و گروهی است و اطلاع هم داشته باشیم که اگر سردسته این گروه را بگیریم و یکی دو سیلی به او بزنیم محل مخفی‌کردن امام را لو خواهد داد، در این حال چه ایرادی داره که یکی دو سیلی هم بزنیم؟
.
به شباهت استدلال که توجه فرمودید؟ اما من این مطلب نه از آن روی آوردم که به شباهت استدلال این بزرگواران اشاره کنم، بلکه آوردم که بگم آیت‌الله بهشتی در مقام جواب حرف جالبی می‌زنه؛ او به آقای مشکینی میگه حتی اگر فرض کنیم که مثال شما هم درست باشه، وقتی من و شمای قانون‌نویس یکی دو سیلی را در جرایمی که امام و انقلاب را به خطر می‌ندازه مجاز اعلام کنیم، مطمئن باشید کسی که قراره قانون را اجرا کنه به کمتر از داغ و درفش در جرایم عادی و معمولی راضی نمی‌شه.
حالا کسی هم باید به این آقای سیاست‌مدار هلندی همین را بگه، گیریم که این مثال شما هم درست اما که وقتی توی سیاست‌مدار اروپایی در دفتر گرم و نرمت می‌شینی و برای نجات انسان‌ها (آره، نجات انسان‌ها) بمب خوشه‌ای تجویز می‌کنی کسی که قراره بجنگه با این بمب‌ها چه‌ها که نمی‌کنه.
.
حرف بدون مرجع زدن را زیاد دوست ندارم، اما به منبعی دسترسی ندارم و آنچه در بالا نوشتم همه ازحافظه بود و به نقل از روزنامه‌ای که چند سال پیش شرح مذاکرات قانون اساسی درباره اصل ممنوعیت شکنجه را چاپ کرد.
.
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes