.
عکس از اینجا

این تبلیغ مارک تجاری لویی ویتان (یا هر چیز دیگه‌ای که تلفظ درست این مارکه و من نمی‌دونم) خیلی جدید نیست، ظاهرا چند ماهی هست که در نشریات معروف چاپ می‌شه، اما من دیروز پشت جلد تایم دیدمش. عکس گورباچف را در اتومبیل نشون می‌ده درحالی که یک کیف سفری لوییس ویتان در کنارش روی صندلیه و داره از پنجره به بقایای دیوار برلین نگاه می‌کنه، زیر ِ عکس هم نوشته شده: "سفر ما را با خودمون رو در رو می‌کنه" خوب تا همین‌جا کافی بود که این ترکیب عکس و شعار زیرش به نظر من یک شاهکار باشه. فقط به کنایه‌های متعددی که در همین تک‌جمله هست توجه کنید، به نقش شوروی در شکل‌گیری دیوار برلین و نقش گورباچف در از بین رفتن بلوک شرق و برچیده شدن این دیوار و نقش دو گانه گورباچف به‌عنوان آخرین رهبر شوروی که هم در بوجود آمدن و هم در برچیده شدن این دیوار سهیمه. حالا این آدم در یک سفر با شاهکار خودش و کشورش که مستقیم و غیرمستقیم در زندگی میلیون‌ها نفر تاثیر داشته رو در رو میشه. علاوه بر این نفس این اتفاق که رهبر سابق یک ابرقدرت کمونیستی وسیله تبلیغاتی بازار آزاد غرب می‌شه بسیار تامل برانگیزه.

همه این‌ها به نظرم اینقدر جالب بود که این تبلیغ را گوگل کنم و ببینم در دنیای سیاست و تجارت چه واکنش‌هایی در پی داشته و تازه اینجا بود که فهمیدم ای دل غافل، من هنوز از نصف ماجرا بی‌خبرم و در پس این تصویر به ظاهر تجاری چه ماجراهای دیگری که نیست.
روی کیف سفری و کنار دست آقای گورباچف مجله‌ای هست که خوب به ظاهر درطول سفر مطالعه می‌کنند و یا جدولش را حل می‌کنند تا سرگرم بشند، تا اینجای کار همه چیز طبیعی است اما داستان از جایی هیجان‌انگیز می‌شه که بفهمیم روی جلد این مجله که به زحمت خوانده می‌شه به زبان روسی نوشته شده: "قتل لوتونکو: آن‌ها می‌خواهند در مقابل 7000 دلار مظنون را رها کنند"
لوتونکو همان جاسوس سابق روسیه است که دو سال قبل در انگلستان با خورانده شدن پلوتونیم بهش کشته شد، و دولت روسیه اولین مظنون برای کشتن او بود. در بازتاب‌های بعد از چاپ این تبلیغ اشاره شده که احتمالا گورباچف قصد داشته از این تبلیغ که قرار بوده در تیراژ بالا و در نشریات سیاسی دنیا چاپ بشه استفاده بکنه و پیغامی برای مخاطب خاصی که احتمالا باید پوتین باشه بفرسته. اما داستان 7000 دلار چیه؟ گاردین می‌نویسه مجله‌ای که در تصویر پیداست شماره 28 می سال 2007 هفته‌نامه عصرجدید روسیه است. در این شماره این هفته نامه ادعا شده که سرویس‌هاس امنیتی روسیه به خبرنگاران این نشریه که در حال تعقیب ماجرا بودند پیشنهاد 7000 دلار رشوه کردند تا به مظنون اصلی (آندره لوگووی) نزدیک نشوند. گاردین همچنین می‌نویسه گورباچف معمولا از سیاست‌های پوتین حمایت کرده اما به نظر می‌رسه این‌بار قصد داشته تلنگر سختی به این جانشین خودش بزنه.

این تبلیغ چند هفته پیش پشت همان شماره تایم چاپ شده بود که صد انسان تاثیرگذار دنیا از جمله پوتین را معرفی می‌کرد، هنوز هم کاملا روشن نیست گورباچف با این کار چه پیامی و برای کی فرستاده اما به هر حال این تبلیغ در نوع خودش دیدنیه .
.
پی‌نوشت (15 خرداد): خوب تحلیل بدبینانه و شاید هم واقع‌بینانه این ماجرا می‌تونه این باشه که این تبلیغ هیچ پیغامی برای هیچ آدم خاصی نداره. شاید مشاوران آقای گورباچف فکر کرده باشند شرکت ایشون در یک آگهی تجاری دنیای سرمایه‌داری بازتاب منفی‌ای داشته باشه. با گذاشتن یک پیغام سیاسی نامحسوس و بی‌خطر در آگهی که اکثر مردم هم اصلا متوجه وجودش نمی‌شوند میشه هم پول را صاحب شد و هم آبروداری کرد.

3 comments:

/\/\
/\
-------

wow!

این یعنی یک تیر و هزاران هدف!

» نظر شما چیست؟

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes