نه که تمام مشکلات وطن، از اسم خلیج فارس و سد سیوند بگیر بیا جلو تا برسی به دعوا سرِ مرده‌ریگ احمد شاملو، با امضای ما پای طومارنامه‌های اینترنتی حل شد، این آمریکایی‌ها هم یاد گرفتند. ایمیلی رسیده با امضای مدیران دوازده شرکت هواپیمایی بزرگ آمریکا که از مشتری‌هاشون خواستند با کنگره تماس بگیرند و به گران شدن روزافزون قیمت نفت و نبود نظارت بر معاملات نفتی اعتراض کنند. صرف‌نظر از اینکه شما هم با دیدن ایمیل‌هایی فورواردی امضا جمع‌کنی حالی به حالی می‌شید یا نه در متن نامه شرکت‌های هواپیمایی به مشتری‌ها نکات جالبی هست که قابل تامله، البته متن نامه من را یاد مصاحبه‌های شب عید تلویزیون ایران با مردم و مسوولان درباره گرانی‌ها می‌ندازه. امیدوارم دقت و صحت ادعاهای مطرح شده در این نامه مشابه نمونه‌های وطنیش نباشه.
ترجمه متن نامه اینه؛
.
نامه سرگشاده به تمامی مشتریان هواپیمایی
به دلیل جهش قیمت نفت و سوخت احتمالا کشور ما با افت شدید اقتصادی مواجه خواهد شد. با مشارکت همگانی، امروز ما می‌توانیم کاری انجام دهیم. برای شرکت‌های هواپیمایی هزینه سرسام‌آور سوخت به معنای از بین رفتن هزاران فرصت شغلی و کاهش شدید خدمات به هر دو گروه مشتریان و کارمندان است و در مقیاس بزرگ‌تر اقتصاد، قیمت کنونی نفت به معنای حرکت آهسته و مشکلات گسترده است. اما می‌توان از شدت ااین مشکلات کاست و به همین دلیل ما در یک حرکت غیرمعمول اقدام به نوشتن مشترک یک نامه به کلیه مشتریان خود نمودیم. از آنجا که قیمت بالای نفت تا حدی پاسخ به نیازهای بازار انرژی است، ضرورتا کشور باید درصدد تامین و حفظ منابع کافی انرژی باشد، با این وجود روی دیگر این داستان اثرخطرناک دخالت دلال‌ها و واسطه‌ها در بازار انرژی است.
بیست سال پیش، 21 درصد قراردادهای فروش نفت متعلق به دلال‌هایی بود که نفت را روی کاغذ معامله می‌کردند بدون اینکه هرگز قصدی برای تحویل گرفتن آن داشته باشند. امروز تنها بر مبنای قراردادهای شناخته شده ، دلال‌ها کنترل 66 درصد بازار را در دست دارند. واسطه‌ها نفت را از مبدا خریده و بین خود به کرات معامله می‌کنند، بدین ترتیب یک بشکه نفت بیش از بیست بار معامله می‌شود تا به مصرف‌کننده واقعی برسد. طبیعتا در هر معامله قیمت نفت افزایش یافته و مصرف کننده مجبور به پرداخت بیشترین هزینه است. در قیمت کنونی نفت بعضی خبرگان بازار انرژی تاثیر دلال بازی را بین 30 تا 60 دلار در هر بشکه تخمین می‌زنند.
بیش از هفتاد سال پیش کنگره قواعدی قانونی تصویب کرد تا فعالیت بسیار زیاد و بی‌نظارت واسطه‌ها در بازار کنترل شود. با این وجود در دو دهه گذشته این قواعد تضعیف شده و یا حذف گردیده‌اند. ما معتقدیم احیا و تقویت این مقررات بعلاوه نظارت بر اجرای آن‌ها منجر به بازاری شفاف و سالم خواهد شد. چنین اصلاحاتی به کنترل قیمت افسارگسیخته نفت کمک خواهد کرد و به اقتصاد اجازه رشد خواهد داد.
لازم است ملت با مشارکت خود اقدام به اصلاح بازار نفت و حل این مشکل روز افزون نماید. ما به کمک شما نیازمندیم. اطلاعات بیشتر را از اینجا گرفته و با کنگره تماس بگیرید.
.

1 comments:

اخوی دست شومادرد نکنه. داشتیم؟

» نظر شما چیست؟

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes